Derives del post-estructuralisme francès als EUA

Amb el postestructuralisme francés, el lector ja està preparat per llançar-se contra l’enemic. Ens referim al text com a producte d’un autor i encobridor d’un sentit, a la falsa neutralitat d’una raó amb voluntat de dominació, a l’universalisme com a arma d’Occident, o fins i tot al cànon com a forma de colonialisme literari.

Aquest llibre examina la genealogia, política i intel·lectual, així com els efectes de la teoria francesa en el context acadèmic nord-americà. El postestructuralisme gal s’analitza i es reinventa a la universitat nord-americana, i dona lloc a un ampli ventall de disciplines: Cultural Studies, construccionisme, post-humanisme, multiculturalisme i querella del cànon.

Als EUA, en comptes de declarar una guerra general contra la dominació, s’oferirà una base a les teories sobre identitats ètniques o sexuals minoritàries. En altres paraules, si Derrida o Foucault han desconstruït la idea d’objectivitat, els estatunidencs no deduiran d’allò una reflexió sobre el poder del llenguatge o sobre les estructures discursives, sinó una conclusió política més concreta: objectivitat seria sinònim de subjectivitat d’home blanc.

Això donarà lloc a la crítica de literatures minoritàries als marges. Seran subjecte d’anàlisi la novel·la afroamericana, l’ameríndia  i naixaran el Chicano Studies, a més dels estudis de gènere –Women and Gay Studies–.

El text es desplega en els intersticis de la dominació –a les universitats, a la novel·la o al cinema–. Es un nou discurs sobre la resistència micropolítica i la cultura subalterna. Es tracta de donar visibilitat als grups minoritaris i de posar en relleu el saber/poder naturalitzat que emana del grup dominant. Amb la veu des dels marges es qüestionen el centre hegemònic i els seus mecanismes de legitimitat i producció de veritat.

Fench Theory ens explica l’arribada del postestructuralisme francès als Estats Units durant les dècades dels seixanta i setanta. Aquesta teoria filosòfica s’interpreta i es reinventa a l’Amèrica del Nord als anys vuitanta i noranta, i dóna lloc a un nou i ampli ventall de subjectes d’anàlisi dintre de la crítica de la cultura envers la creació d’una cultura subalterna.

En definitiva, la teoria francesa provoca als EUA la reflexió sobre les identitats minoritàries i la situació del dominat en els àmbits de la cultura de gènere i de l’etnicitat als marges. Aquest fet ha tingut incidència, principalment, en la teoria i la crítica literària però també ha impregnat altres camps afins com ara la crítica d’art i la crítica de cinema en el context acadèmic anglosaxó.

Xavier Calahorro

Article publicat a la revista Bonart.

  • Calahorro, Xavier, Derives del post-estructuralisme francès als EUA, a Bonart núm. 152, juny, 2012, pàg. 54.
  • Cusset, François, French Theory. Foucault, Derrida, Deleuze and Cía. y las mutaciones de la vida intelectual en Estados Unidos, Barcelona, Melusina, 2005, 379 pág.

———————————————————

goldenfarmers / revista de crítica d’art

https://goldenfarmers.wordpress.com/

———————————————————-

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: